راهنمای مهاجرت به نیوزلند

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مهاجرت به نیوزلند

مهاجرت به نیوزلند - مهاجرت به نیوزلند از طریق تخصص

اولین قدم در راه مهاجرت به نیوزلند (و اصولا هر جایی از دنیا) بدست آوردن شناختی نسبتا دقیق از شرایط  زندگی و کار (و احیانا) تحصیل در این کشور است. شرایط خاص اقلیمی نیوزلند شاید عده‌ای را از انتخاب این کشور منصرف کند و در مقابل؛ امتیازات زندگی در نیوزلند عده‌ای را به مهاجرت به این کشور ترغیب کند. در هر صورت، باید با اطلاعات درست و دقیق تصمیم‌گیری کرد. به این موضوعات در پست‌های قبل پرداختیم اما آنهایی که تصمیم‌شان را برای مهاجرت به نیوزلند گرفته‌اند چگونه می‌توانند به خواسته‌شان برسند؟ 

راههای مهاجرت به نیوزلند

متقاضیان مهاجرت به نیوزلند با توجه به شرایط سنی، اقتصادی، تحصیلی و شغلی خود می‌توانند از چند طریق (سرمایه‌گذاری در کشور نیوزلند؛ داشتن تخصص مورد نیاز در نیوزلند؛ تحصیل در نیوزلند؛ و ازدواج) امکان اقامت در این کشور را بدست آورند. هر کدام از این شیوه‌های مهاجرت به نیوزلند شرایطی دارد که در این پست و پست‌های بعدی درباره آنها توضیح می‌دهیم. 

مهاجرت به نیوزلند از طریق تخصص / Skilled Migrant Category

شاید بتوان مهاجرت به نیوزلند از طریق تخصص را متداول‌ترین شیوه مهاجرت به این کشور دانست. نیوزلند،  مثل استرالیا و کانادا، برای تأمین نیروی کار مورد نیاز خود سیاست های مهاجرتی خاصی را اعمال و با طراحی یک سیستم مهاجرتی، نیروی کار لازم در تخصص‌های مختلف را از میان متقاضیان مهاجرت به این کشور جذب می‌کند. در ادامه، به این سیستم خواهیم پرداخت. 

سیستم ارزیابی و امتیازدهی متقاضیان

اداره مهاجرت نیوزلند، شرایط متقاضیان مهاجرت به این کشور از طریق تخصص را در دو مرحله و بر اساس معیارهای مختلف بررسی و متقاضیان واجد شرایط را مشخص می‌کند. در مرحله اول موسوم به Pre-assessment (پیش‌ارزیابی) فرد متقاضی فرم ارزیابی تحت عنوان Expression of Interest یا EOI  را پر می‌کند  و طبق اطلاعاتی که در این فرم وارد می‌کند امتیاز می‌گیرد. حدنصاب لازم برای اینکه متقاضی،  Qualify تشخیص داده شده و اصطلاحا وارد Candidates Pool شود (در نوبت دعوت یا لیست انتظار قرار گیرد) 100 امتیاز است. اولویت انتخاب متقاضیان از لیست انتظار هم با کسانی است که بیشتر از 140 امتیاز دارند و در صورت عدم تکمیل ظرفیت؛ کسانی که پیشنهاد کار رسمی از نیوزلند داشته باشند؛ و اگر همچنان جای خالی بود از میان متقاضیانی که بین 100 تا 140 امتیاز، بیشترین امتیاز را گرفته‌اند برای مرحله دوم انتخاب می شوند.

امتیازبندی مهاجرت به نیوزلند : امتیازدهی متقاضیان به صورت زیر است: 

امتیاز شغل

اشتغال به کار در نیوزلند به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر

60 امتیاز

پیشنهاد کار از نیوزلند یا اشتغال کمتر از ۱۲ ماه

50 امتیاز

امتیاز اضافی (Bonus)

کار در زمینه‌های رو به رشد

10 امتیاز

کار در زمینه رشته‌های long term

10 امتیاز

کار در منطقه بیرون آکلند (بزرکترین شهر نیوزلند)

10 امتیاز

پیشنهاد کاری یا استخدام همسر

20 امتیاز

سابقه کار

2 سال

10 امتیاز

4 سال

15 امتیاز

6 سال

20 امتیاز

8 سال

25 امتیاز

10 سال

30 امتیاز

امتیاز اضافی سابقه کار در نیوزلند

1 سال

5 امتیاز

2 سال

10 امتیاز

3 سال یا بیشتر

15 امتیاز

امتیاز اضافی سابقه کار در زمینه‌های رو به رشد

2 تا 5 سال

10 امتیاز

6 سال یا بیشتر

15 امتیاز

امتیاز اضافی  سابقه کار در زمینه رشته‌های مورد نیاز (Long term)

2 تا 5 سال

10 امتیاز

6 سال یا بیشتر

15 امتیاز

تحصیلات

کارشناسی

50 امتیاز

کارشناسی ارشد

55 امتیاز

امتیاز اضافی تحصیلات

تحصیلات همسر

20 امتیاز

دو سال تحصیل پیوسته در نیوزلند

5 امتیاز

تحصیل در نیوزلند (کارشناسی)

5 امتیاز

تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا در نیوزلند

10 امتیاز

تحصیلات در زمینه‌های رو به رشد

10 امتیاز

تحصیلات در رشته های مورد نیاز (Long term)

10 امتیاز

امتیاز خویشاوندی

خویشاوند نزدیک در نیوزلند

10 امتیاز

امتیاز سن

۲۰-۲۹ سال

30 امتیاز

۳۰-۳۹ سال

25 امتیاز

۴۰-۴۴ سال

20 امتیاز

۴۵-۴۹ سال

10 امتیاز

۵۰-۵۵ سال

5 امتیاز

توضیح مهم: کسانی می‌توانند برای مهاجرت به نیوزلند از طریق تخصص اقدام کنند که سابقه تحصیلی و شغلی‌شان مرتبط است، حداقل دیپلم و نمره آیلتس 6.5 دارند و سن‌شان هم بین 18 تا 555 سال است. همچنین؛ پزشکان باید سلامتی‌شان را تأیید کنند و سوء سابقه کیفری و قضایی هم نداشته باشند.

نکته: کسانی که مدرک تحصیلی‌شان را از  دانشگاهی انگلیسی‌زبان گرفته‌اند نیازی به ارائه مدرک زبان  ندارند. 

مرحله دوم بررسی شرایط متقاضیان مهاجرت به نیوزلند Full Assessment نام دارد. در این مرحله، متقاضیان باید برای تأیید اطلاعاتی که در مرحله پیش‌ارزیابی ارائه کرده‌اند؛ ترجمه مدارک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان و مانند اینها را همراه رسید پرداخت هزینه‌های بررسی نهایی و صدور ویزا، به مؤسسه NZQA یا New Zealand Qualifications Authority ارائه دهند. ترجمه‌ مدارک باید رسمی و ممهور به مهر دادگستری و وزارت خارجه باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اسسمنت :

  • ترجمه مدارک دانشگاهی (مدرک و ریز نمرات)
  • ترجمه سابقه کار و رزومه
  • ترجمه پاسپورت
  • ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک تأیید سلامت پزشکی (صادر شده از سوی پزشکان مورد تأیید دولت نیوزیلند در ایران)
  • رسید پرداخت هزینه

در صورت تأیید شرایط متقاضی، سازمان مهاجرت نیوزلند برای متقاضی ویزای موقت (Work to Residence) صادر می‌کند. افرادی که از طریق تخصص وارد کشور نیوزلند می‌شوند در صورتی که دارای پیشنهاد کاری رسمی باشند، بعد از 2 سال کار و زندگی در نیوزلند می‌توانند برای اقامت دائم اقدام نمایند و در نهایت پس از 5 سال اقامت در نیوزلند درخواست دریافت پاسپورت نیوزلندی (Citizenship)  ارائه کنند.

همچنین افرادی که در هنگام ورود به نیوزلند پیشنهاد کار رسمی نداشته باشند ولی از طریق کسب 100 امتیاز به بالا موفق به مهاجرت شده باشند، به مدت 9 ماه فرصت دارند با پیدا کردن یک موقعیت شغلی و استخدام در آن، ویزای موقت خود را به ویزای دائم تبدیل کنند.

  • راه تو